De keuze tussen een auto van de zaak of privé: een cruciale beslissing

Een glanzende rode auto tegen een heldere blauwe lucht, symboliseert de keuze tussen een auto van de zaak en een privé-aanschaf.

Ik krijg regelmatig vragen over de beste manier om een auto aan te schaffen. Het is een cruciale beslissing die vaak over het hoofd wordt gezien. In dit artikel ga ik dieper in op de keuze tussen een auto van de zaak en een privé-aanschaf, en onthul ik waarom het soms voordeliger kan zijn om voor de laatste optie te kiezen.

De Verborgen Kosten van een Auto van de Zaak

Wanneer de autokosten hoger zijn dan de bijtelling, ontstaat er daadwerkelijk een aftrekpost. Dit betekent dat je pas echt profiteert van aftrekposten wanneer je meer uitgeeft aan autokosten dan dat de bijtelling vertegenwoordigt. Dit heeft te maken met de manier waarop de bijtelling en aftrekposten worden berekend in relatie tot het belastbare inkomen.

Als de autokosten lager zijn dan de bijtelling, betekent dit in feite dat de werkelijke kosten van het gebruik van de auto door de bijtelling worden 'gedekt'. Met andere woorden, de bijtelling fungeert als een soort plafond waarboven de aftrekposten effectief worden geactiveerd. Er is dan geen sprake van een netto aftrekpost, omdat de bijtelling het belastbare inkomen al verhoogt. Pas wanneer de autokosten de bijtelling overstijgen, ontstaat er een positief verschil dat als aftrekpost kan worden gebruikt om het belastbare inkomen te verlagen. Dit betekent dat je alleen echt profiteert van aftrekposten wanneer je meer uitgeeft aan autokosten dan dat de bijtelling is.

Wat valt er dan onder autokosten?

  • Afschrijving (indien auto eigendom)
  • Maandtermijn (indien operational lease)
  • Rente (indien financial lease, niet de aflossing!)
  • Brandstof / elektra
  • Verzekeringen
  • Motorrijtuigenbelasting
  • Onderhoud
  • Parkeergeld / parkeervergunning
  • Kosten autowassen
  • Tol en veergeld
  • Kosten van vervangend vervoer

De Slimme Weg naar Minder Belastingen: De Auto Privé Aanschaffen en Zakelijk 'Verhuren'

Een over het hoofd geziene strategie is om de auto privé aan te schaffen en vervolgens aan je onderneming 'te verhuren'. Door een kilometervergoeding van 0,23 cent per kilometer in rekening te brengen aan je onderneming, verlaag je je belastbare winst en daarmee je belasting. Dit is dus vooral aantrekkelijk indien de bijtelling van je auto hoog is door een hoge cataloguswaarde.

Conclusie: Denk Slim en Bespaar

Het kiezen tussen een auto van de zaak en een privé-aanschaf vereist zorgvuldige overweging en inzicht in de fiscale gevolgen. Hoewel een auto van de zaak aantrekkelijk kan lijken, kan een privé-aanschaf met zakelijke 'verhuur' een slimme strategie zijn om belastingen te besparen. Met de juiste kennis en planning kun je jouw belastingverplichtingen minimaliseren.

Zet de volgende stap naar financieel succes